Członkowie wspierający:    Archaios    ART METAL    Autorska Pracownia Projektowa E.J. Wowczak    Castellum    Corneco    Dolina Pałaców i Ogrodów    Dyskret    Fabryka Norblina    Farby KABE    Firma Konserwatorska Piotr Białko    HERITAGE    Keim    Kingspan Insulation    Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki    Muzeum Młynarstwa i Rolnictwa w Osiecznej    OTB    Pro Tempus    RECTOR    RESTAURO    Stocznia Cesarska    Tubag    Visbud    Zamek Gniew   

Laureaci konkursu Generalnego Konserwatora Zabytków i Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków


Komisja Konkursowa, która zebrała się w dniu 21 listopada 2024 r. rozstrzygnęła Konkurs Generalnego Konserwatora Zabytków i ZG Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków na najlepsze prace studialne, naukowe oraz popularyzatorskie, dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa - edycja 2024. 

Na Konkurs wpłynęło w terminie (do 30.10.2024) 51 prac, w tym:

  • 14 doktorskich
  • 23 magisterskie
  • 1 wieńcząca studia podyplomowe
  • 3 inżynierskie
  • 10 popularyzatorskich
z następujących uczelni i instytucji: ASP Warszawa – 12, ASP Kraków - 11, Politechnika Krakowska - 5, Politechnika Warszawska – 2, Uniwersytet Jagielloński – 1, Uniwersytet Gdański – 2, Politechnika Łódzka – 1, ZUT – 1, Wyższa Szkoła Prawa i Administracji Rzeszów – 2, Akademia Ekonomiczno Humanistyczna Warszawa – 1, Politechnika Śląska – 1, Uinwersytet Ekonomiczny w Krakowie – 1, Muzeum Piastów Śląski w Brzegu – 1, Uniwersytet SWPS – 1, zgłoszonych indywidualnie 9.


Po zapoznaniu się z pracami Komisja jednogłośnie przyznała:

  • 7 nagród, każda w wysokości 6800 - zł (brutto)
  • 9 wyróżnień, każde w wysokości 3600 - zł (brutto)
następującym uczestnikom Konkursu:

Nagrody przyznane w 2024



Autor: Małgorzata Gmiter
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Inwestycje przy zabytku. Poradnik dla samorządów
rodzaj praca popularyzatorska
uczelnia/instytucja Narodowy Instytut Dziedzictwa
Autor: Aleksandra Hamberg-Federowicz
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Beton historyczny w architekturze oraz jego wpływ na kształtowanie krajobrazu kulturowego Pomorza Zachodniego w latach 1855-1945.
rodzaj rozprawa doktorska
promotor prof. dr hab. inż. arch. Zbigniew Paszkowski
uczelnia/instytucja Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Autor: Anna Konopko
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Cztery reliefowe malowidła w stylu chińskim z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie - interdyscyplinarne badania oraz konserwacja dzieł z pogranicza sztuk i kultur
rodzaj praca doktorska
promotor prof. dr hab. Marzenna Ciechańska
współpromotor promotor pomocniczy: dr hab. Monika Stachurska
uczelnia/instytucja Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Autor: Anna Mazurek
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Konstytucyjne i ustawowe uwarunkowania ochrony zabytkowych cmentarzy.
rodzaj praca doktorska
promotor prof. dr hab. Krzysztof Eckhardt
uczelnia/instytucja Wyższa Szkoła Prawa i Administracji Rzeszowska Szkoła Wyższa
Autor: Elżbieta Modzelewska
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Problematyka technologiczna i konserwatorska obrazów sztalugowych Michelangelo Palloniego na przykładzie analizy portretu Dobrogosta Krasińskiego oraz innych, wybranych dzieł artysty.
rodzaj praca doktorska
promotor prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski
uczelnia/instytucja Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Autor: Łukasz Kazimierz Nawrocki
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Rafael Santi. Rekonstrukcje i badania. Monografia.
rodzaj Naukowa publikacja - Monografia
uczelnia/instytucja Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu
Autor: Łukasz Wojtowicz
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Konserwacja, restauracja i reorganizacja wyposażenia świątyni w Odrzechowej. Rozwiązania konserwatorskie w kontekście przemian kulturowych i zmian konfesyjnych na terenach południowo-wschodniej Polski po 1945r.
rodzaj praca doktorska
promotor prof. dr hab. Joanna Czernichowska
uczelnia/instytucja Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie


Wyróżnienia przyznane w 2024



Autor: Julia Gluźniewicz
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Konserwacja i restauracja obrazu Salvator Mundi Autor nieznany XVI-XVII w. olej na płótnie, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu, nr inw. MNP MP 2891
rodzaj praca magisterska
promotor prof. dr hab. Joanna Czernichowska
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Salvator Mundi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu - analiza warsztatu wykonania na tle malarstwa epoki XVI-XVII w. Próba ustalenia autorstwa i datowania.
promotor prof. dr Marcin Zgliński
uczelnia/instytucja Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Autor: Anna Kozioł-Słupska
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Efektywność wykorzystania dziedzictwa kulturowego przez samorządy gmin w rozwoju lokalnym na przykładzie województwa śląskiego.
rodzaj rozprawa doktorska
promotor dr hab. Monika Murzyn-Kupisz
współpromotor promotor pomocniczy: dr Dominika Hołuj
uczelnia/instytucja Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Autor: Ilona Kulisa
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Ochrona dóbr kultury objętych zakresem Konwencji Waszyngtońskiej (CITES) a międzynarodowy obrót towarowy.
rodzaj praca magisterska
promotor dr Żaneta Gwardzińska-Chowaniec
uczelnia/instytucja Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie
Autor: Stanisław Łuczak
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Rozpoznanie technologii i konserwacja XIX-wiecznych obrazów malowanych na szkle, na przykładzie trzech obrazów z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Krakowie.
rodzaj praca magisterska
promotor dr Edyta Bernady
uczelnia/instytucja Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
Autor: Alina Makarow
tytuł (pracy praktycznej, konserwatorsko-artystycznej) Konserwacja i restauracja XVII-wiecznej ikony namiestnej Chrystusa Pantokratora na podłożu drewnianym ze zbiorów Muzeum Ikon w Supraślu, oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku.
rodzaj praca magisterska
promotor dr Julia Burdajewicz
tytuł (pracy teoretycznej, teoretyczno-badawczej) Charakterystyka i zakres przekształceń stylistycznych i technologicznych w ikonach z XVII i XVIII wieku z północnych terenów dawnej eparchii przemyskiej, na przykładzie obiektu dyplomowego oraz wybranych obiektów ze zbiorów Muzeum Ikon w Supraślu i Działu Sztuki Cerkiewnej.
promotor dr Anna Oleńska
uczelnia/instytucja Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Autor: Sylwia Mółka
tytuł (pracy teoretycznej, teoretyczno-badawczej) Laka orientalna czy jej imitacja? Badanie technologii, analiza przekształceń i konserwacja obrazu „Scena ogrodowa” ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach.
rodzaj praca magisterska
promotor prof. dr hab. Zofia Kaszowska
uczelnia/instytucja Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
Autor: Joanna Rachubka
tytuł (pracy teoretycznej, teoretyczno-badawczej) Konserwacja i restauracja rzeżby drewnianej "Św. Barbara" z Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu.
rodzaj praca magisterska
promotor dr Julia Burdajewicz
tytuł (pracy teoretycznej, teoretyczno-badawczej) Synkretyzm kulturowy i artystyczny w malarstwie szkoły kuzkeńskiej.
promotor prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski
uczelnia/instytucja Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Autor: Katarzyna Sielicka
tytuł (pracy teoretycznej, teoretyczno-badawczej) Zabytkowy budynek. Poradnik dla właścicieli i użytkowników.
rodzaj praca popularyzatorska
uczelnia/instytucja Narodowy Instytut Dziedzictwa
Autor: Anna Skokan
tytuł (pracy teoretycznej, teoretyczno-badawczej) Badania i konserwacja manekina „Rekruta” ze spektaklu Wielopole, Wielopole Tadeusza Kantora.
rodzaj praca magisterska
promotor dr Dorota Białek-Kostecka
uczelnia/instytucja Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie